Overzicht van diverse publicaties van wetenschappelijk onderzoek, artikelen, video’s & een toolbox met best-practices
Deel kennis!
Artikelen, tools, filmpjes, onderzoeksprojecten over nieuwe inzichten, ontwikkelingen en tools op het gebied van interprofessionele samenwerking en educatie in zorg, welzijn en maatschappelijk domein kunnen op deze site opgenomen worden. Mail naar info@ipes-nederland.nl
Voorwaarde is dat auteurs toestemming gegeven hebben voor plaatsing
Video’s |
Toelichting |
IP samenwerken |
Algemene introductie op belang van interprofessioneel samenwerken en knelpunten in de eerste lijn |
IP samenwerken |
Beschrijving van een samenwerkingsmodel; een uitleg van de factoren die van invloed zijn op samenwerken binnen een team |
IPE en Triple Aim |
fimpje over IPE en Triple Aim Mooi compact en informatief Training health professionals for better health and better care at lower cost: IPE |
IP samenwerken in het Algemeen ziekenhuis |
Onderzoek naar het belang van interprofessioneel samenwerken en knelpunten in het algemeen ziekenhuis |
Tools, Rapporten & Publicaties over Interprofessionele Educatie & Samenwerking
|
Onderwerp |
Korte omschrijving | Contactpersoon/organisatie |
Toolbox |
Toolbox leren-NFU:
|
Deze toolbox bevat korte beschrijvingen van goede praktijken van leren interprofessioneel samenwerken in de patiëntenzorg, vanuit onderwijs, opleiding, bij- en nascholing, én werkplekleren. | NFU. Nederlandse Federatie v. UMC’s
|
Rapport |
Opleiden voor 2030Anders kijken, anders leren, anders doen
|
2e rapport van de cie.Kervezee over grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het digitale tijdperk. |
Kwaliteitsinstituut Opleiden voor 2030 |
Dossier |
Dossier interprofessioneel samenwerken,
|
Artikel over de ontwikkelingen op het gebied van interprofessionele educatie en samenwerking in Nederland | TVZ- |
Inspiratiebrief |
Inspiratiebrief vereniging hogescholen 2015-2017 |
Interprofessioneel samenwerken is een van de 3 speerpunten in de inspiratiebrief vereniging hogescholen 2015 | SAC |
Wetenschappelijk | onderzoek
|
||
Proefschrift |
Interprofessional collaboration in primary care teams.
|
The aim of the research: to explore the key factors for improving primary care professionals’ interprofessional collaboration for the development of patient‐centred care plans. This thesis reports on three phases, including eight studies. Starting by exploring the field of interprofessional collaboration and an in‐depth problem analysis of current practice (phase 1), followed by a programme development process characterised by co‐creation with intended users (phase 2), and finally evaluation of the resulting programme (phase 3). |
Jerôme van Dongen, December 2017 |
Publicaties & Presentaties | |||
Leren interprofessioneel samenwerken. | Brochure. Hoe begeleid je studenten bij interprofessioneel samenwerken.
Meer informatie: Interprofessioneel leren – Radboudumc |
Projectgroep Radboud UMC & HAN university of applied sciences projectgroep: Marjon Breteler, Suzan de Bruijn, Ivo Hendriks, Willibrord Huisman, David de Jong, Annemieke Peeters, Saskia Sleijster, Anneke Welmers
|
|
Bridging the distance and joining forces:
|
Presentatie International Multidisciplinary HESDIA 2020 Conference |
Dr. Jan Jaap Reinders Researcher Interprofessional Collaboration & visiting professor Kauno Kolegija University Medical Center Groningen (Oral Health Department of Medicine Faculty, University of Groningen) & Hanze University of Applied Sciences |
|
Taken en groepsbelangenHoe interprofessionele samenwerking
|
Presentatie bij VWS over de relevantie van interprofessioneel werken voor taakverdeling/taakdelegatie. Maart 2019 | Dr. Jan Jaap Reinders Work and Organisational Psychologist lecturer, coördinator and researcher Interprofessional collaboration, education & integrated care |
|
Domeinoverstijgend samenwerken in een wijk,kan dat?Samen leren als zorgteam, gemeente en zorgverzekeraar |
Nederland staat voor de uitdaging om adequate zorg en ondersteuning te bieden aan een groeiende groep kwetsbare ouderen met chronische, complexe zorgvragen. Een holistische blik is nodig om de kwaliteit van leven van de oudere centraal te stellen. Goede en effi ciënte afstemming tussen huisartsen en andere zorgverleners is daarom van groot belang. Het faciliteren van een integraal aanbod van zorg en welzijn vereist een goed functionerend interprofessioneel team in wijk of dorp. Gemeenten, zorgverzekeraars en andere zorgdisciplines zijn hierin belangrijke samenwerkingspartners. Wat betekent dat voor eerstelijnszorgverleners? Waar liggen uitdagingen en kansen? Lessen uit het Zuid-Limburgse dorp Elsloo. |
Dr. Anneke van Dijk – de Vries, post doc onderzoeker Universiteit Maastricht en coördinator Zorgnetwerk Elsloo Drs. Lynn Rulkens, programmamanager Innovatie & Advies, zorgverzekeraar CZ Mr. Hub Janssen, wethouder Sociaal Domein gemeente Stein Dr. Loes van Bokhoven, huisarts en universitair hoofddocent Universiteit Maastricht * ten tijde van het schrijven van dit artikel DE EERSTELIJNS juni 2018 |
|
Sustainable interprofessional teamwork needs
|
Interprofessional teamfriendly healthcare system | Anneke van Dijk-de Vries, Jerôme Jean Jacques van Dongen & Marloes Amantia van Bokhoven (2016) Journal of Interprofessional Care
|
|
De noodzaak van interprofessioneel leren is groot. |
“Als je elkaar hebt ontmoet pak je sneller de telefoon”. Interview over interprofessioneel opleiden en samenwerken bij de eerstelijns vervolgopleidingen RadboudUMC | Nynke Scherpbier, Natasja Looman. Artikel in Verbind, het relatie magazine voor en met eerstelijns partners van RadboudUMC, juni 2018 |
|
Students’ motivation for interprofessional collaboration after their experience on an IPE ward, UMC Utrecht
|
Students’ motivation for interprofessional collaboration after their experience on an IPE ward: A qualitative analysis framed by self-determination theory tweede paper, waarin het onderzoek naar de IPE afdeling van UMC Utrecht (interne geneeskunde) beschreven is. |
Cora L. F. Visser, Rashmi A. Kusukar, Gerda Croiset, Hendrika E. Westerveld Medical Teacher 2018 |
|
“Patienteninformatie delen,
|
Voor het afstemmen van zorg moeten zorgverleners informatie met elkaar delen. Er is dan ook een grote diversiteit aan (nieuwe) interprofessionele overlegvormen. Maar patiëntgerelateerde informatie delen mag niet zomaar. Daarvoor gelden verschillende wetten en regels. In dit artikel zetten we ze op een rijtje. |
Jerôme van Dongen, Arie de Jong, Loes van Bokhoven TVZ 2017 nr. 1 |
|
A scoping review to understand “leadership” ininterprofessional education and practice |
A scoping review to understand ‘leadership”in interprofessional eductation and practice.
Journal of Interprofesional Care, 30:4, 408-415, DOI:10.3109/13561820.2016.1150260 |
Margo L. Brewer, Helen Louise Flavell, Franziska Trede & Megan Smith
|
|
Creative Arts
|
A calling for an informed and openminded willingness to accept that the arts can make a significant contribution to addressing a number of the pressing issues faced by our health and social care systems. |
All-Party Parliamentary Group (APPG) on Arts, Health and Wellbeing Inquiry |
|
Learning intraprofessional collaboration by participating in a consultation programme: what and how did primary and secondary care trainees learn? |
Artikel over het gezamenlijk opleiden van huisartsen en internisten met behulp van een online consultatie module en begeleidend onderwijs. | Marijn Janssen Margaretha H. Sagasser, Elisabeth A. M. Laro, Jacqueline de Graaf, Nynke D. Scherpbier-de Haan |
|
Perceptions of residents, medical and nursing students about Interprofessional education
|
A systematic review of the quantitative and qualitative literature |
Cora L.F. Visser, Johannes C.F. Ket, Gerda Croiset, Rashmi A. Kusurkar |
|
Patienteninformatie delen.
|
Artikel over de wet- en regelgeving met betrekking tot het delen van patiënt gerelateerde informatie tijdens interprofessioneel overleg. “Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit TvZ Tijdschrift voor verpleegkundig experts 2017, nr. 1, www.tvzdirect.nl’ |
Jerôme van Dongen, gezondheidswetenschapper en onderzoeker Zuyd Hogeschool Arie de Jong, huisarts in Goirle, jurist Loes van Bokhoven, huisarts in Elsloo, staflid vakgroep Huisartsgeneeskunde, Universiteit Maastricht |
|
Conventant interprofessioneel opleiden tussen Radboudumc en HANSparkcentres koplopers in
|
Beide organisaties gaan samen werken aan interprofessioneel opleiden. O.a. het ontwikkelen van een gezamenlijk competentie framework, gezamenlijke docentprofessionalisering en gezamenlijk opleiden op leerafdelingen en in SPARKcentra | HAN en Radboud UMC | |
“Dokteren doe je niet
|
De gezondheidszorg van de toekomst vraagt professionals die efficiënt kunnen samenwerken. Dat betekent dat het medisch onderwijs van nú niet om interprofessioneel leren heen kan. Laten we met elkaar de handschoen oppakken en aan de slag gaan om bij te dragen aan een toekomstbestendige zorg en opleiding. | Nynke scherpbier-de Haan Radboud UMC Nijmegen |
|
Sharing knowledge in the hospital across status barriers |
Nurses and doctors tend to share their knowledge mostly with colleagues in their own professional group. And this can represent a missed opportunity for hospitals that rely on up-to-date knowledge to provide high quality patient care with budgets that are constantly under pressure, | Dr Stefano Tasselli Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). |
|
Best Practices
|
|
||
‘‘They Are Talking About Me, but Not with Me’’ A Focus Group study to explore the patient perspective on Interprofessional Team Meetings in Primary Care |
Patiëntperspectief en – participatie in het interprofessionele teamoverleg.
|
Jerome van Dongen
Maarten de Wit Hester Smeets Esther Stoffers Marloes van Bokhoven Ramon Daniëls |
|
|
Uit observaties in de praktijk wordt duidelijk dat er nog veel winst te behalen isin het beter organiseren en begeleiden van interprofessioneel teamoverleg en het betrekkennvan het patiëntperspectief. | Jerôme van Dongen, promovendus ZuydHogeschool Loes van Bokhoven, huisarts |
|
|
Objective: To gain more insight into how health-care professionals and patients, who are used to participate in interprofessional team meetings, experience and organize patient participation in the team meetings. | Jerôme van Dongen MSc, Iris Habets Medical student, Anna Beurskens PhD, Marloes van Bokhoven MD PhD |
|
|
The aim of the article is to examine experience- based issues regarding internal organisation, perspective and definition of effective interprofessional teamwork | Anneke van Dijk-de Vries, Jerôme van Dongen Marloes van Bokhoven |
|
|
Interprofessional collaboration and the use of shared care plans support the management of complex health care demands of patients with chronic illnesses. This study aims to get an overview of the scientific literature on developing interprofessional shared care plans. | Jerôme van Dongen, Marloes van Bokhoven, Ramon Daniëls, Trudy van der Weijden, Wencke Emonts, Anna Beurskens |
|
|
The number of people with multiple chronic conditions requiring primary care services increases. Professionals from different disciplines collaborate and coordinate care to deal with the complex health care needs. There is lack of information on current practices regarding interprofessional team (IPT) meetings. | Jerôme van Dongen, Marloes van Bokhoven, Ramon Daniëlsa, Stephanie Lenzen, Trudy van der Weijden Anna Beurskens |
|
|
Improving interprofessional collaboration regarding care plan development calls for an integral approach including patient- and professional related factors, interpersonal, organisational, and external factors.
The leader of the team seems to play a key role in watching the patient perspective, organising and coordinating interprofessional collaborations and guiding the team through developments. |
Jerôme van Dongen, Stephanie Lenzen, Marloes van Bokhoven, Ramon Daniëls, Trudy van der Weijden, Anna Beurskens |
|
|
Zuyd Hogeschool onderzoekt samen met Universiteit Maastricht hoe samenwerking verbeterd kan worden in teams van meerdere disciplines die gezamenlijk zorgplannen opstellen en streven naar interprofessioneel werken dat verder gaat dan een multidisciplinaire aanpak. |
Claudy Cobben, Jerôme van Dongen, Loes van Bokhoven, Ramon Daniëls, Maastricht University, Zuyd hogeschool |
|
|
Onderzoek naar het belang van interprofessioneel samenwerken en knelpunten in het algemeen ziekenhuis | Dr Stefano Tasselli Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). |
|
|
Onderzoek naar factoren die samenwerking in de eerste lijn bevorderen en belemmeren. | I.Supper, O.Catala,M.Lustman, C.Chemla, Y.Bourqueil, L.Letrilliart Oxford University, Faculty of Public Health. |