English version                                    LAATSTE NIEUWS

        
        IPES-Nederland

                   

Informatie over nieuwe ontwikkelingen m.b.t. Interprofessionele Educatie & Samenwerking in Zorg, Welzijn & Maatschappelijk domein

Interprofessionele educatie & samenwerking is een belangrijke voorwaarde om integrale zorg succesvol te implementeren in de praktijk

IPES-Nederland is een lerend netwerk en kent geen formeel lidmaatschap. Het netwerk is ontstaan in 2014 en bedoeld voor iedereen die geinteresseerd en betrokken is bij de ontwikkeling van interprofessionele samenwerking en Educatie in zorg, welzijn en maatschappelijk domein. Integrale zorg vraagt om integrale samenwerking én integraal opleiden. Zowel binnen de initiele opleidingen als in life long learning als ook in de beroepspraktijk. Van belang voor  professionals, docenten, beleidsontwikkelaars, adviseurs, patiëntenverenigingen, onderzoekers, change-agents zorgverzekeraars, gemeenten en bestuurders in zorg, welzijn en maatschappelijk domein. Interprofessioneel samenwerken en opleiden is ondersteunend daarbij en sinds 2015 steeds meer in opkomst in Nederland.

Ons primaire doel:


"

Client centered care  

Het uitgangspunt voor interprofessionele samenwerking is het centraal stellen van de persoon die de hulpvraag stelt. Hiervoor is interprofessionele samenwerking nodig binnen de gezondheidszorg, maar ook met professionals uit welzijn en sociaal-maatschappelijk domein.

Kenmerken van interprofessioneel samenwerken.

Is er sprake van

Multidisciplinair werken

Interprofessioneel werken

Verschillende disciplines

ja

ja

Overlegmomenten

soms

ja

Gemeenschappelijke visie

nee

ja

Evenwaardigheid van rollen

kan

ja

Werken met één zorgplan

nee

ja

Weten wie waar mee bezig is met cliënt

nee

ja

Kennis van elkaars professie

nee, soms

ja

Holistisch perspectief

kan

ja

Cliëntgerichtheid

Ja, vooral op mono- disciplinair niveau

Ja, op breed niveau

Eén verantwoordelijke als aanspreekpunt voor de cliënt

nee

ja

Samen verantwoordelijk voor  realisatie zorgplan

nee

ja

Achtergrond Informatie

Artikel TVZ oktober 2015
Dossier Interprofessioneel samenwerken,
hulpverleners en patiënt delen verantwoordelijkheid

Inspiratiebrief vereniging hogescholen 2015 Met informatie over Interprofessioneel opleiden, een van de 3 speerpunten vereniging hogescholen 2015 

 

  • De informatie op deze website is gebaseerd op:
  • De WHO richtlijn 'Framework for action on interprofessional education and collaborative practice'
  • Kennisdeling door innovatieve voorlopers in werkveld, onderwijs en onderzoek in Nederland
  • Contacten en best practices in Europa, de VS en Canada o.a. EIPEN, Engeland - CAIPE, het Noorse netwerk - NIPNET, het CIHC Canada.
  • Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten ontleend worden.
Cookies helpen ons onze services te leveren. Door onze services te gebruiken, geeft u aan akkoord te gaan met ons gebruik van cookies. OK